ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ A JEHO KONCEPCE
Základní škola a mateřská škola Dolní Bečva, okres Vsetín
Školní poradenské pracoviště (dále ŠPP) je zřízeno k zajištění a realizaci výchovně vzdělávací koncepce školy. Tým pedagogů poskytuje poradenské služby žákům a jejich zákonným zástupcům. Kromě toho se podílí na tvorbě a rozvoji výchovně vzdělávacího systému tak, aby se škola stala otevřenou, připravenou na novou kvalitu komunikace s rodiči i mimoškolními institucemi, schopnou inspirovat pedagogické pracovníky k samostatnému a tvořivému jednání s vysokými nároky na kvalitu vzdělávání.
Organizační struktura ŠPP
Poradenskými pracovníky školy jsou:
- vedoucí a koordinátor ŠPP – ředitelka školy Michaela Vašutová
- výchovný poradce – Michaela Vašutová
- školní metodik prevence – Lucie Pavlíková, Eva Němcová
- speciální pedagog, vyčující PSPP, učitelka 1. stupně – Mgr. Jarmila Hyklová
- speciální pedagog, vyčující PSPP, učitelka 1. stupně – Tereza Schreiberová
- školní psycholog – Zuzana Martinková
- asistentky pedagoga – Eva Němcová, Gabriela Macurová, Martina Švecová, Jitka Blinková
Cíle ŠPP:
Vytvořit funkční komunikační systém odborné poradenské služby školy v následujících oblastech:
- Kontinuální péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a metodická podpora učitelů při práci se žáky se SVP
- Informovanost a vzájemná spolupráce se zákonnými zástupci žáků
- Prevence rizikového chování
- Stmelování žáků napříč ročníky – spolupráce starších spolužáků s mladšími (smíšené skupiny u školních projektů, setkávání žáků na úrovni zájmové činnosti)
- Kariérní poradenství
– profesní orientace žáků 5. tříd, konzultace s rodiči i žáky při přestupu na 2.stupeň ZŠ
KOORDINÁTOR ŠPP
Standardní činnosti koordinátora
- Vedení agendy u žáků se SVP (vzájemná informovanost s TU, poradenskými pracovníky a zákonnými zástupci , plány pedagogické podpory, individuální vzdělávací plány)
- Kontrola plnění PLPP, IVP a dalších podpůrných opatření
- Hospitační činnost
- Konzultace s TU při udělování výchovných opatření žákům
- Komunikace a spolupráce se všemi institucemi, které se na školu obrátí při řešení problémů (školskými poradenskými zařízeními SPC, PPP a OSPOD)
- Zajišťování DVPP k problematice poradenských služeb, inkluze, týmové spolupráce a profesního rozvoje pedagogů
VÝCHOVNÝ PORADCE
Standardní činnosti výchovného poradce
- Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků
- Individuální poradenství ve spolupráci s třídním učitelem při přestupu na stupeň ZŠ, na gymnázia a poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků
- Pomoci při řešení problémů s prospěchem
- Konzultace a spolupráce se zákonnými zástupci a TU, spolupráce s asistenty pedagoga
- Spolupráce s TU při adaptaci žáků ročníku
- Komunikace a spolupráce se všemi institucemi, které se na školu obrátí při řešení problémů (školskými poradenskými zařízeními SPC, PPP a OSPOD)
ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE
Standardní činnosti školního metodika prevence
- Kontrola tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy (MPP)
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy ).
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
SPECIÁLNÍ PEDAGOG, VYUČUJÍCÍ PSPP, UČITELKA 1. STUPNĚ
Standardní činnost garanta speciální pedagogiky
- Mentorem pro práci s žáky se SVP
- Spolupráce při zápisu do ročníku ZŠ
- Diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků
- Poradenská pomoc pedagogům při řešení problémů žáků
- Systematická péče pro děti s neprospěchem, prevence školní neúspěšnosti
- Podpora spolupráce třídy a třídního učitele
- Konzultace se zákonnými zástupci při výukových problémech dětí
- Metodickápomocučitelůpřizaváděníarealizacipodpůrnýchopatření
- Spolupráce při tvorbě IVP
- Konzultace a spolupráce s rodiči při obavách ze školní neúspěšnosti žáků a při zavádění podpůrných opatření
ŠKOLNÍ PSYCHOLOG
- Poskytuje individuální konzultace žákům, rodičům i učitelům, pomáhá při řešení osobních, vztahových a učebních obtížích.
- Konzultace a spolupráce se zákonnými zástupci.
- Poradenská pomoc pedagogům při řešení problémů žáků.
ASISTENT PEDAGOGA
- Pomáhá žákům při vzdělávání a začleňování do kolektivu, spolupracuje s učiteli a rodiči.
V Dolní Bečvě 1.9.2025 Mgr. Michaela Vašutová

