Školní poradenské pracoviště

ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ A JEHO KONCEPCE

Základní škola a mateřská škola Dolní Bečva, okres Vsetín

 

Školní poradenské pracoviště (dále ŠPP) je zřízeno k zajištění a realizaci výchovně vzdělávací koncepce školy. Tým pedagogů poskytuje poradenské služby žákům a jejich zákonným zástupcům. Kromě toho se podílí na tvorbě a rozvoji výchovně vzdělávacího systému tak, aby se škola stala otevřenou, připravenou na novou kvalitu komunikace s rodiči i mimoškolními institucemi, schopnou inspirovat pedagogické pracovníky k samostatnému a tvořivému jednání s vysokými nároky na kvalitu vzdělávání.

 

Organizační struktura ŠPP

 Poradenskými pracovníky školy jsou:

 

  • vedoucí a koordinátor ŠPP – ředitelka školy Michaela Vašutová
  • výchovný poradce – Michaela Vašutová
  • školní metodik prevence – Lucie Pavlíková, Eva Němcová
  • speciální pedagog, vyčující PSPP, učitelka 1. stupně – Mgr. Jarmila Hyklová
  • speciální pedagog, vyčující PSPP, učitelka 1. stupně – Tereza Schreiberová
  • školní psycholog – Zuzana Martinková
  • asistentky pedagoga – Eva Němcová, Gabriela Macurová, Martina Švecová, Jitka Blinková

 

Cíle ŠPP:

 Vytvořit funkční komunikační systém odborné poradenské služby školy v následujících oblastech:

 

  • Kontinuální péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a metodická podpora učitelů při práci se žáky se SVP
  • Informovanost a vzájemná spolupráce se zákonnými zástupci žáků
  • Prevence rizikového chování
  • Stmelování žáků napříč ročníky – spolupráce starších spolužáků s mladšími (smíšené skupiny u školních projektů, setkávání žáků na úrovni zájmové činnosti)
  • Kariérní poradenství

– profesní orientace žáků 5. tříd, konzultace s rodiči i žáky při přestupu na 2.stupeň ZŠ

 

KOORDINÁTOR ŠPP

Standardní činnosti koordinátora

  1. Vedení agendy u žáků se SVP (vzájemná informovanost s TU, poradenskými pracovníky a zákonnými zástupci , plány pedagogické podpory, individuální vzdělávací plány)
  2. Kontrola plnění PLPP, IVP a dalších podpůrných opatření
  3. Hospitační činnost
  4. Konzultace s TU při udělování výchovných opatření žákům
  5. Komunikace a spolupráce se všemi institucemi, které se na školu obrátí při řešení problémů (školskými poradenskými zařízeními SPC, PPP a OSPOD)
  6. Zajišťování DVPP k problematice poradenských služeb, inkluze, týmové spolupráce a profesního rozvoje pedagogů

VÝCHOVNÝ PORADCE

 Standardní činnosti výchovného poradce

  1. Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků
  2. Individuální poradenství ve spolupráci s třídním učitelem při přestupu na stupeň ZŠ, na gymnázia a poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků
  3. Pomoci při řešení problémů s prospěchem
  4. Konzultace a spolupráce se zákonnými zástupci a TU, spolupráce s asistenty pedagoga
  5. Spolupráce s TU při adaptaci žáků ročníku
  6. Komunikace a spolupráce se všemi institucemi, které se na školu obrátí při řešení problémů (školskými poradenskými zařízeními SPC, PPP a OSPOD)

 

ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE

 Standardní činnosti školního metodika prevence

  1. Kontrola tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy (MPP)
  2. Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování.
  3. Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy ).
  4. Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
  5. Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
  6. Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
  7. Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).

 

SPECIÁLNÍ PEDAGOG, VYUČUJÍCÍ PSPP, UČITELKA 1. STUPNĚ  

Standardní činnost garanta speciální pedagogiky

  1. Mentorem pro práci s žáky se SVP
  2. Spolupráce při zápisu do ročníku ZŠ
  3. Diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků
  4. Poradenská pomoc pedagogům při řešení problémů žáků
  5. Systematická péče pro děti s neprospěchem, prevence školní neúspěšnosti
  6. Podpora spolupráce třídy a třídního učitele
  7. Konzultace se zákonnými zástupci při výukových problémech dětí
  8. Metodickápomocučitelůpřizaváděníarealizacipodpůrnýchopatření
  9. Spolupráce při tvorbě IVP
  10. Konzultace a spolupráce s rodiči při obavách ze školní neúspěšnosti žáků a při zavádění podpůrných opatření

 

ŠKOLNÍ PSYCHOLOG

  1. Poskytuje individuální konzultace žákům, rodičům i učitelům, pomáhá při řešení osobních, vztahových a učebních obtížích.
  2. Konzultace a spolupráce se zákonnými zástupci.
  3. Poradenská pomoc pedagogům při řešení problémů žáků.

 

ASISTENT PEDAGOGA

  1. Pomáhá žákům při vzdělávání a začleňování do kolektivu, spolupracuje s učiteli a rodiči.

           

V Dolní Bečvě 1.9.2025                                                                  Mgr. Michaela Vašutová

                                                

Přiložené soubory

Název souboruTypVelikost
spp-zs-dolni-becva.pdf PDF199.44 kB
plan prevence 2025-2026.pdf PDF197.51 kB
skolni-program-proti-sikanovani-20252026.pdf PDF280.12 kB
strategie-predchazeni-skolni-neuspesnost.pdf PDF308.54 kB
krizovy-plan.pdf PDF269.54 kB
Vydáno: 30. 10. 2025 Autor: Martin Polách Naposled upraveno: 30. 10. 2025 Sdílet na facebook